född 2 november 1858, död i december 1932, var en svensk idealistisk konstnär.
Krouthen föddes i Linköping och var son till handlaren Conrad Krouthen och Hilda Åberg. Släkten Krouthen kom från Norrköping och flera generationer hade arbetat som tenngjutare. Familjenamnet Krut ändrades genom att varubeteckningen Krut-tenn förfranskades till Krouthen. Conrad Krouthen kom till Linköping 1850 och startade en manufakturaffär vid Stora torget. Affären gick bra och 1857 kunde han gifta sig med sömmerskan Hilda Åberg.
Krouthen kunde växa upp i ett välmående hem och han fick börja skolan på läroverket i Linköping. Vid 14 års ålder slutade han skolan och började arbeta åt fotografen och målaren Svante Leonard Rydholm som hade en atelje vid St. Larsplan. Krouthen fick lära sig grunderna i både målning och fotografering och vid 16 års ålder började han på Konstakademiens principskola i Stockholm 1875. Den treåriga utbildningen innebar att eleverna fick lära sig att rita av klot och profiler, djur och växter. Efter de tre åren fick Krouthen fortsätta vid akademin. I kursen "Lägre antiken" fick eleverna rita av gipsmodeller, i "Högre antiken" teckna efter levande model och i "Landskapsskolan" fick eleverna måla landskap. Under studietiden sökte sig många elever utanför skolan och Krouthen lärde känna konstnären Edvard Perseus. Perseus var kritisk till utbildningen på akademin och tog med sina elever bland annat till Mariefred och Gripsholms slott för att måla av naturen. Related Paintings of johan krouthen :. | Sunlit forest path | stenigt landskap i bohuslan | efter regnvader | Three reading women in a summer landscape | forfattaren och tidningsmannen c. f | Related Artists:
DUPUYS, PierreFrench painter (b. 1610, Montfort l'Amaury, d. 1682, Paris).
Luis jimenez arandaSpanish Impressionist Painter, 1845-1928
PALAGI, Pelagio 1775-1860 Italian painter, architect, designer and collector. At the age of 12 he began to frequent the house in Bologna of his patron Conte Carlo Filippo Aldrovandi Marescotti (1763-1823), whose collections and library provided his early artistic education and engendered his taste for collecting. From 1795 he worked on several decorative schemes with the theatre designer and decorator Antonio Basoli (1774-1848), and it was perhaps in theatre designs that Palagi was first exposed to an eclectic range of motifs from exotic cultures. He was influenced by the linear, mannered style of Felice Giani, with whom he frequented the important evening drawing sessions at the house of the engraver Francesco Rosaspina (1762-1841). Beginning in 1802, he participated in the informal Accademia della Pace, Bologna, as well as studying at the Accademia Clementina, and was elected to the Accademia Nazionale di Belle Arti of Bologna in 1803. Soon his draughtsmanship took on a bizarre, brooding style akin to that of Piranesi and such early Romantics as Luigi Sabatelli and Henry Fuseli. During this period he began designing funerary monuments, a type of commission that he continued to receive throughout his life. In 1805 he worked with Giani on the decorations of the Palazzo Aldini, Bologna.